Friday, March 13, 2009

friday the thirteenth

kalo x dgr radio pagi tadi mmg x perasan.

hari ni hari jumaat.

jumaat, 13 Mac.

friday the thirteenth.

tapi yang aku heran sangat apsal org takut sgt dgn hari jumaat 13 hb nih? sampai ada yg tanak naik flight p keja ambik cuti dok umah sembunyi dalam selimut bagai. bukan nya jadi apa pun. ni yang dok buat benda2 camni la yg nak jadi sangat. dah pikir macam tu, jadi lah macam tu.

aku pun tanya la pakcik google apa kisah dia sebenarnya yang asal-asal sekali yang menyebabkan orang takut sangat dengan hari dan tarikh ni.

satu:

a Norse mythology pasal a love and fertility goddess named Friga (asal-usul nama Friday tu) yang kena banish after most Norse tribes turn to Christianity, and she was also labeled a witch. so every Friday, she gathered another 11 witches, plus the devil, which makes the gathering thirteen, to plot mende2 buruk for the coming week.

dua:

mike-mike yang baca da vince code mesti tau pasal Knights Templar. it is said that the mass arrest (arrest ke? aku rasa semua kena bunuh je time tu) of these Knights Templar was ordered by King Philip on a Friday the thirteenth.

tiga:

it was widely believed that Abel was killed by Cain on a Friday the thirteenth. yg ni aku x boleh nak confirm adakah kisah Qabil dan Habil menceritakan tarikh yang sama, tu Wallahualam.

bagi aku its in ur head lah kan, ko nak takut, takut la. ko rasa macam ada benda ada kat belakang ko n tgh tenung ko, ada lah benda nya tu.

mcm aku. sangat takut dengan 3.30 pagi. bukan pukul 3, tapi 3 setengah. aku x ingat bila start, tapi sampai sudah aku sangat takut. bila baca buku malam, aku x kisah kalo jam tu 3.17 ke, 3.28 ke, takpe. tapi kalo aku dah tgk jam tu pukul 3.28, aku akan cuba tak tengok jam sampai jam tu tunjuk lebih dari pukul 3.30. 3.32 pun jadi lah. hati aku akan aman. kalo ter-tengok pukul 3.30 tepat, alamat dia aku akan terus tido tanpa tutup lampu tu.

sampai skrg aku tak tau, tapi sekarang dah tak takut.

apsal? sebab sebelum pukul 3 mesti dah tido kihkihkih

aku tak jumpa korg dua minggu tau. take care ok people! muahs!

No comments: