Tuesday, March 9, 2010

tribute to my favourite nasi lemak

baru cakap pasal nasi lemak lapan kupang, tup2 pagi fly fm cerita pasal mana nak dapat food yg sedap dan palingggggg murah.

so i'm making a tribute for u.

NASIK LEMAK KERETA MERAH.

dulu masa awal2 kami berkenalan, meriah woo.. ada ikan bilis, ikan kering, telur rebus DAN telur goreng, kacang and sambal sotong. and some more sambal kosong. see see, meriah gila i tell u. and the best thing was, harga enam kupang saja.

masa kecik, perut pun kecik. makan sebungkus pun kenyang. tapi time pms boleh bedal dua. sebab tak la besar sangat. macam besar penumbuk aku je kuantiti nasik nye. tapi ok ah, banyak lah tu. nama pun breakfast. ko nak mentekedarah banyak mana sangat. dua bungkus tu kalau agak2 mangkit lewat pastu makan dekat2 time lunch boleh la sekali go. tapi jgn la pi bedal nasik pulak makan tengahari tu.

tu harga circa 1990-ish, seingat aku.

fast forward 15 years later, bisnes nasik lemak ni dah diambil alih oleh generasi anak. abah aku lah cakap, sebab dia tukang beli kehkeh.. tapi masih ada. rupa still sama, packing dlm plastic sheet n newspaper, saiz sama, rasa sambal pun sama. gila kagum pakai senduk sama 15 tahun ka hapa aku tak tau la, sampai tak ubah langsung. tabik ah dengan consistency rasa dia.

the only difference is no more sambal sotong (aku memang slalu donate kat adik aku anyway time ada), and harga naik dua kupang, jadi lapan kupang. dah recession dua kali harga naik dua kupang only.

lapan kupang i tell u.

mana nak dapat?

abah memang la pelanggan setia kereta merah tu. asal ada saja mesti beli. n mesti tak kurang 10 bungkus. dan aku la pemakan setia. tak penah tolak, dan kalau lama tak balik, siap mintak lebih. adik aku sampai tak lalu tengok, kalau ada nasi lemak tu dia tak makan breakfast.

takpa la perut aku kan ada. boleh isi extra.

sekarang cik abang pun tau, aku balik sp mesti makan nasi lemak ni. dia kalau dapat pun, bukan dua, kekadang tiga bungkus dia bedal.

satu je aku tak penah tanya abah,

kereta merah tu parking kat mana?

2 comments:

~Am said...

it's only day 2 of my so-called healthy plan, and u're tempting me....bad anis, bad, bad, anis.... ;P

anis-chan said...

hahaha join the club please :D